دانستنی های گربه, سلامت گربه

لیست بیماری های رایج در گربه + راه درمان

اگر شما هم عاشق گربه ی خود هستید و می خواهید بهترین مراقبت ممکن را از آن ها در شرایط سخت انجام دهید، باید بدانید برای چه چیزی باید تحت نظر باشند . چندین دسته بیماری گربه وجود دارد که در بچه گربه ها شایع است. از جمله انگل ها (کک، انگل های روده و کنه گوش)، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، کرم حلقوی و عفونت های ویروسی که می توانند بر سیستم ایمنی کلی بچه گربه تأثیر می گذارند. آشنایی با بیماری های گربه موجب می شود سلامت گربه شما در کنار خرید غذای گربه باکیفیت تا حد زیادی کنترل شود و با رعایت اقدامات پیشگیری از بسیاری از این بیماری ها جلوگیری شود. لیست بیماری های رایج در گربه + راه درمان آنها را میتوانید در ادامه ی این مقاله پت شاپ ما بخوانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نکات مهم درباره بهداشت و سلامت گربه را مطالعه کنید.

انواع بیماری های رایج در گربه ها :

در ادامه با انواع بیماری های گربه آشنا میشویم. اگر گربه شما علائم هشدار دهنده ای را نشان می دهد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. این مقاله صرفاً برای اهداف آموزشی است و برای تشخیص دقیق علائم بیماری در گربه ها نیست.

  • انگل ها

یکی از شایع ترین بیماری گربه ها انگل است اما یک خبر خوب در مورد شان وجود دارد: بیشتر آنها به راحتی قابل پیشگیری هستند. خبر بد این است که آن ها می توانند برای انسان و سایر حیوانات خانگی خطرناک، مسری باشند و عواقب جدی برای سلامتی و حتی کشنده، به خصوص برای بچه گربه ها داشته باشند.

  1.  کرم‌ها و تک یاخته‌های روده‌ای (GI) یکی از انواع انگل ها است و از علائم این بیماری گربه می‌توان به کاهش وزن، ظاهر شکمی بارز، استفراغ ، اسهال ، کم‌ آبی بدن شوند. همچنین ممکن است بر اشتهای بچه گربه تأثیر بگذارد. کرم‌ها و تک یاخته‌های روده‌ای اغلب از طریق شناورسازی مدفوع تشخیص داده می شوند. گاهی اوقات، کرم ها در مدفوع بچه گربه آشکار می شوند، اما اغلب، دامپزشک برای تشخیص این بیماری گربه باید به دنبال تخم ها یا تک یاخته ها در زیر میکروسکوپ باشد.
  2. کک‌ ها و کنه‌ های گوش به‌ راحتی برای همه قابل تشخیص و آشکار هستند. شستن گربه با شامپو های ملایم و مخصوص و استفاده از شانه کک می تواند به تمیز شدن پوشش بدن از این موجودات کمک کند. جارو کشیدن خانه و شستن مکرر رختخواب به حذف تخم ها از محیط کمک می کند. کنه های گوش می توانند به صورت ذرات سیاه با خارش گوش ظاهر شوند. دامپزشک برای تشخیص دقیق و درمان این بیماری گربه نیاز به معاینه گوش دارند. توجه کنید که نباید چیزی در گوش گربه خود قرار ندهید، مگر اینکه دامپزشک از شما بخواهد.
  3. عفونت‌ های تنفسی فوقانی (URI) نیز یک بیماری گربه ی دیگر است که می‌توانند بر روی سیستم تنفسی فوقانی و چشم‌ها تأثیر بگذارند؛ که اگر درمان نشود در دستگاه تنفسی تحتانی نیز گسترش می یابند و باعث ذات‌الریه می شود. علائم URI عبارتند از: ترشح سبز یا زرد از چشم و بینی، عطسه، کاهش اشتها، بی حالی، مشکل در تنفس. اغلب این عفونت در گربه ها به مصرف آنتی بیوتیک، داروهای چشمی، نبولیزاسیون/یا داروهای ضد ویروسی نیاز دارند.

کلسی و ویروس های تبخال نیز جزئی از خانواده URI در گربه ها هستند. اگرچه این نوع از بیماری گربه به انسان منتقل نمی شود؛ اما به سایر گربه ها قابل انتقال است و تا آخر عمر باقی می ماند. بیشتر گربه ها در معرض URI هستند اما بدون علامت هستند. لیزین یک اسید آمینه است که در برخی از محصولات وجود دارد و می تواند به کاهش علائم تشدید ویروس تبخال کمک کند. دامپزشک شما می تواند به شما در یافتن محصول مناسب برای درمان گربه کمک کند. انگل گربه ها

  • درماتوفیتوز

کرم حلقوی یک عفونت قارچی است و یکی از مریضی های گربه و انسان ( مشترک در هر دو ) در هر سنی به حساب می آید. البته به نظر می رسد در بچه گربه ها شایع تر است. این بیماری گربه می تواند به صورت ریزش مو و پوسته پوسته شدن و خارش پوست به خصوص در گوش ها ظاهر شود. اما محل و نوع خارش می تواند متفاوت باشد. دامپزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش کشت قارچ، خراش پوست یا نور سیاه را برای شناسایی و تشخیص صحیح این مریضی انجام دهد. همچنین استفاده از دارو های ضد قارچ برای درمان آن مورد نیاز است.

  • عفونت های ویروسی رایج در گربه ها و بچه گربه ها

شاید این سوال برای شما پیش بیاید « آیا گربه‌ ها می‌ توانند بیماری های ویروسی بگیرند؟ »،بله، پاسخ مثبت است. انواع زیادی از عفونت های ویروسی در گربه ها وجود دارد؛ که بهتر است از آن ها آگاه باشید تا سریع تر برای درمان آن اقدام کنید.

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)، ویروس لوسمی گربه (FeLV) و پان لوکوپنی بیماری‌ های بسیار متفاوتی هستند، اما همگی بر گلبول‌های سفید خون گربه شما تأثیر می‌گذارند؛ که برای مبارزه با عفونت لازم است. همه ی این موارد جزو مریضی های گربه به شمار می آیند؛ که هیچ درمانی برای آن‌ها وجود ندارد. البته خبر خوب این است که واکسن هایی وجود دارند که می توانند از پان لوکوپنی ( واکسن دیستمپر گربه ها ) و FeLV جلوگیری کنند.

 مبتلا شدن به ویروس لوسمی گربه سانان (FeLV) از دیگر بیماری های رایج در گربه ها است . این بیماری گربه به طور معمول از طریق بزاق از تماس بینی به بینی یا زخم های ایجاد شده بر اثر گاز گرفتگی منتقل می شود. همچنین می تواند از طریق مدفوع، نظافت متقابل، یا اسباب بازی ها یا ظروف مشترک منتقل شود. FeLV همچنین می تواند از طریق شیر و خون در دوران بارداری از مادر منتقل شود.

از آنجایی که FeLV باعث سرکوب سیستم ایمنی و کم خونی (گلبول های قرمز کم) می شود، می تواند به صورت بی حالی، رنگ پریدگی لثه، مشکل در تنفس و عفونت های مزمن مختلف در گربه ظاهر شود. درمان ممکن است نیاز به انتقال خون و مراقبت های حمایتی بر اساس علائم داشته باشد.

پان لوکوپنی ، که به آن دیستمپر گربه نیز می گویند، از راه دهانی (از طریق تماس با دهان یا بینی) پخش می شود. این مریضی باعث افسردگی، بی حالی، تب، استفراغ و اسهال می شود. از طریق آزمایش نمونه مدفوع می توان آن را تشخیص داد اما معمولاً اینکار انجام نمی شود. اکثر موارد این بیماری گربه بدون علامت یا خفیف هستند، اما با اینحال می تواند برای بچه گربه ها کشنده باشد.

 ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) یکی از بیماری های رایج در گربه ها است که شبیه HIV انسان می باشد. اما به انسان قابل انتقال نیست. FIV اغلب از طریق شیر و خون از مادر منتقل می شود. پس از تولد، از طریق تماس با مواد دفعی بدن عبور می کند. درست مانند HIV، FIV باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود و می تواند به روش های بی شماری ظاهر شود.

آزمایش خون برای آزمایش FIV مورد نیاز است و مراقبت های حمایتی در صورت نیاز ارائه می شود. متاسفانه هنوز هیچ واکسنی برای این بیماری گربه وجود ندارد. مهم است که گربه های جدید قبل از قرار گرفتن در معرض گربه های دیگر برای FIV و FeLV آزمایش شوند. بیماری های رایج در گربه ها

  • بیماری های شایع در گربه های بالغ

جای تعجب نیست که اغلب گربه‌های بالغ به انواع بیماری های گربه مانند انگل‌ ها (کک، کرم‌های روده و کنه‌های گوش) و ویروس‌هایی که باعث کمپلکس URI، FeLV، FIV و پان لوکوپنی  قبلاً مبتلا شده باشند. با این حال، با افزایش سن، بیماری گربه شامل مشکلات دیگری مانند دیابت، بیماری دستگاه ادراری، بیماری دندان، سرطان، بیماری مزمن کلیوی (CKD)، پرکاری تیروئید، یا کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) ایجاد کند.

  • دیابت در گربه ها

دیابت نیز یکی از بیماری های شایع در گربه ها است که اغلب با کنترل وزن قابل پیشگیری است. ما می دانیم که گربه های چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

شاید ندانید اما دیابت بیماری گربه نیز می باشد؛ که یا بر میزان تولید یا پاسخ انسولین تأثیر می گذارد. این بیماری باعث می شود که قند خون به جای رفتن به مغز، ماهیچه ها و سایر بافت هایی که برای انرژی به قند نیاز دارند، در خون باقی بماند. گربه هایی که به این بیماری گربه مبتلا هستند، اغلب اشتهای نرمال دارند اما وزن کم می کنند. بیشتر می نوشند و ادرار می کنند و اغلب استفراغ و اسهال دارند.

دیابت از طریق آزمایش خون، از جمله منحنی قند خون و آزمایش فروکتوزامین، تشخیص داده می شود. مدیریت از طریق غذای گربه درمانی، کنترل وزن و تزریق انسولین است. این بیماری گربه می تواند فراوانی عفونت های دستگاه ادراری را افزایش دهد؛ زیرا قند اضافی در خون تمایل دارد به داخل ادرار بریزد. قند موجود در ادرار منبع غذایی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند. دامپزشک شما ممکن است آزمایش های معمول ادرار ( تجزیه و تحلیل ادرار ) را برای نظارت بر عفونت توصیه کند.

  • بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه

از دیگر بیماری های شایع در گربه ها بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه (FLUTD) است؛ که به عنوان سندرم پاندورا نیز شناخته می شود. 

اغلب اوقات، گربه‌های مبتلا به این بیماری گربه، بی‌قرار می‌شوند، خارج از محل مخصوص شان ادرار یا مدفوع می‌کنند، ادرار شان خونی است یا با تلاش‌های مکرر برای ادرار کردن دچار فشار می‌شوند. استرس، ژنتیک، رژیم غذایی، جنسیت و عادات نظافتی همگی می توانند به مشکلات ادراری کمک کنند.

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) بیشتر به دلیل وجود باکتری است و گاهی هم می تواند از استرس ناشی شود. با این حال، عفونت ادراری می‌تواند ناشی از تنگی مجرای ادرار، نظافت نامناسب به خصوص اگر گربه چاق باشد، و شن یا سنگ در مثانه یا ادرار نیز باشد.

به همین دلیل است که دامپزشک شما به یک نمونه ادرار و شرح حال کامل برای تشخیص و درمان مناسب بیماری گربه شما نیاز دارد. اغلب اوقات، آزمایش خون و اشعه ایکس یا سونوگرافی نیز لازم است. ممکن است در مجرای ادرار گربه، شن یا سنگ هایی وجود داشته باشد که مجرای ادرار را به طور کامل مسدود کند که می تواند کشنده باشد. گربه‌ های نر بیشتر مستعد انسداد هستند؛ زیرا مجرای ادراری باریک‌ تری دارند.

  • درمان بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه

درمان این بیماری گربه می‌تواند به آنتی‌بیوتیک، رژیم‌ های غذایی تجویزی و دارو های ضد اسپاسم نیاز داشته باشد. گاهی پیش می آید که گربه به طور مکرر دچار انسداد ادراری شود که ممکن است برای آن جراحی توصیه شود.

مدیریت وزن، تغذیه با غذای با کیفیت گربه، تمیز نگه داشتن جعبه های بستر و دسترسی آسان، محدود کردن استرس، و… می تواند به کاهش بروز مشکلات ادراری کمک کند.

در مورد اضطراب گربه ها در مقاله (دلایل و روش های درمان استرس گربه) بخوانید.
بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه

  • بیماری های دندانی در گربه ها

دندان یکی از نقاط حساس در گربه هاست که محل بسیاری از بیماری گربه ها است. اما چیزی که برای صاحبان گربه دشوارتر است نظارت بر آن است، به خصوص اگر گربه شما دوست ندارد صورت یا دهانش لمس شود. شروع مسواک زدن دندان های گربه در جوانی و به طور منظم می تواند به کند کردن پیشرفت بیماری دندان کمک کند. علائم بیماری دندان عبارتند از بوی بد دهان، کاهش علاقه به غذا، مالیدن صورت یا تورم صورت در یک طرف است. با این حال بهترین راه برای حفظ بهداشت دهان و دندان این است که دندان های گربه خود را مسواک بزنید.بیماری دندانی گربه ها

 

انواع سرطان ، بیماری گربه های بالغ

سرطان یک بیماری ناگوار در همه گونه ها و همچنین جزو بیماری های خطرناک در گربه ها است. این بیماری گربه می تواند در اشکال و اندام های مختلف ایجاد شود. علائم آن نیز بستگی به این دارد که کدام اندام درگیر است. شایع ترین سرطان های تشخیص داده شده در گربه ها لنفوم ، سرطان پستان ، کارسینوم سلول سنگفرشی و فیبروسارکوم است.

لنفوم می تواند موضعی باشد و بر اندامی مانند کلیه تأثیر بگذارد یا در سراسر روده منتشر شود. لنفوم روده می تواند باعث استفراغ، اسهال، کاهش وزن با اشتهای خوب و بی حالی شود.

معمولاً برای تشخیص قطعی هر نوع سرطان، آزمایش خون و اشعه ایکس یا سونوگرافی همراه با بیوپسی مورد نیاز است. با این حال، انواع دیگری از سرطان وجود دارد که بر هر عضوی در بدن تأثیر می گذارد. هر توده ای باید توسط دامپزشک شما بررسی شود. اغلب، سرطان ها با وجود اشتهای خوب باعث کاهش وزن می شوند.

  • بیماری مزمن کلیوی

متأسفانه بیماری مزمن کلیوی (CKD) با افزایش سن در گربه ها شایع تر است. کلیه ها سموم را دفع می کنند و به تولید گلبول های قرمز خون و تنظیم الکترولیت های ما کمک می کنند. از آنجایی که کلیه ها توانایی عملکرد خود را از دست می دهند، علائم شامل افزایش تشنگی و ادرار، استفراغ، اسهال، کاهش اشتها، کاهش وزن است و در مراحل بعدی می تواند باعث مشکلات عصبی و زخم در دهان و مجرای روده شود.

دامپزشک شما باید آزمایش خون، آزمایش ادرار و احتمالاً عکس برداری با اشعه ایکس یا اولتراسوند انجام دهد تا بیماری کلیوی را به درستی تشخیص دهد. آزمایشی به نام تست SDMA وجود دارد که حساسیت بیشتری دارد و می تواند مراحل اولیه بیماری گربه را تشخیص دهد. تشخیص زود هنگام اختلال عملکرد کلیه برای کمک به گربه شما برای زندگی طولانی تر و سالم تر مهم است. بیماری کلیوی قابل درمان نیست؛ اما با رژیم غذایی مناسب قابل کنترل است.

  • پرکاری تیروئید در گربه ها

پرکاری تیروئید یک بیماری غدد درون ریز است؛ که همچنین می تواند باعث استفراغ، اسهال، افزایش تشنگی، ادرار و فعالیت همراه با کاهش وزن علیرغم افزایش اشتها شود. تیروئید گاهی اوقات غده اصلی نامیده می شود زیرا متابولیسم را تنظیم می کند. تیروئید پرکار یا بیش فعال نیز می تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. که به نوبه خود بر کلیه ها، قلب و چشم ها تأثیر می گذارد.

در صورت مشاهده هر یک از علایم بیماری در گربه ها ، مهم است که به دامپزشک خود مراجعه کنید. زیرا پرکاری تیروئید را می توان با داروهایی که عملکرد تیروئید را سرکوب می کنند، رژیم غذایی مناسب، تابش تیروئید، جراحی و داروهای فشار خون کنترل کرد. پرکاری تیروئید با آزمایش خون، از جمله آزمایش تیروئید و بررسی فشار خون، تشخیص داده می شود. این بیماری گربه در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب به قلب، کوری و نارسایی کلیه شود.

  • بیماری قلبی در گربه ها

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM): اغلب از طریق سمع سوفل با استتوسکوپ، EKG غیرطبیعی یا خوانش فشار خون بالا مشکوک است. این یک تعریف پزشکی است و اشعه ایکس به رد کردن مشکلات کمک می کند اما نمی تواند درون قلب را نشان دهد.

HCM همچنین باعث ضخیم شدن دیواره های قلب می شود. این ضخیم شدن باعث بوجود آمدن تغییراتی در حفره های درون قلب می شود اما به ندرت اندازه کلی قلب را تغییر می دهد. اکوکاردیوگرام یک سونوگرافی از قلب است که می تواند داخل قلب رابه شما نشان دهد.

گاهی اوقات، علل دیگری برای سوفل قلبی مانند مشکلات دریچه ها یا کرم قلب وجود دارد. HCM قابل درمان نیست، اما می‌توان آن را با کنترل وزن، داروهای فشار خون (در صورت نیاز) و داروهای قلبی از جمله مسدودکننده‌های کانال کلسیم، مسدودکننده‌های بتا یا دیورتیک‌ها مدیریت کرد.

  • علائم بیماری قلبی :

علایم بیماری قلبی که ممکن است در خانه متوجه آن ها شوید عبارتند از تنگی نفس، تنفس با دهان باز (در شرایط اضطراری)، افزایش تلاش برای ربودن هوا، لثه های آبی یا بنفش ( موقعیت اورژانسی )، یا افزایش پنهان شدن در برخی مکان ها.

بیماری گربه و علایم بیماری در گربه ها می تواند به شما حس طاقت فرسایی بدهد. اما خبر خوب این است که شما مجبور نیستید بیماری گربه تان را خودتان تشخیص دهید. این کار دامپزشک شماست. نکته مهمی که باید انجام دهید این است که گربه خود را در وزن مناسب نگه دارید، برای حیوان خانگی خود غذای با کیفیت و آب تازه قرار دهید و به او عشق فراوان بدهید. اشتها و تشنگی گربه خود را کنترل کنید. اگر متوجه کاهش وزن بدون دلیل، کاهش یا افزایش تشنگی، اشتها یا فعالیت، تغییر در ادرار، استفراغ یا اسهال شدید، باید به دامپزشک مراجعه کنید. زیرا این موارد میتواند جزو علایم بیماری در گربه ها باشد. اگر سؤالی دارید، میتوانید با یک دامپزشک مشورت کنید تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به درمان بیماری گربه اقدام کنند. لیست بیماری های رایج + راه درمان

  • بیماری های عصبی مخصوص گربه ها :

گربه ی خانگی شما ممکن است به انواع بیماری های عصبی در گربه ها مبتلا شود. اختلالات عصبی ناشی از اختلال در سیستم عصبی گربه شما است. اگر مشکلی در مغز وجود باشد، ممکن است حالت تشنج به وجود آید. با این حال، عفونت در طناب نخاعی ممکن است منجر به راه رفتن ناپایدار، مشکلات در عملکرد اندام یا فلج کامل شود. اختلال در اعصاب می تواند تقریباً هر قسمت از بدن گربه شما از جمله صورت، دهان، پاها یا پنجه ها را تحت تأثیر قرار دهد. و از آنجایی که سیستم عصبی اکثر عملکرد های اصلی بدن گربه شما را تحت تأثیر قرار می دهد، در صورت وجود مشکلات مربوط به تعادل، گفتار (میو کردن )، غذا خوردن، ادرار کردن و مدفوع نیز می تواند دلیلی بر وجود مشکلات عصبی باشد.

علائم اختلالات عصبی در گربه ها

بسته به محل و علت ضایعه، طیف وسیعی از علائم می تواند همراه با یک بیماری عصبی باشد. با این حال، یک گربه نمی تواند به شما بگوید که آیا سرگیجه دارد، بی قرار یا افسرده است! بنابراین جستجوی علائم فیزیکی که حاکی از پریشانی است در تشخیص بسیار اهمیت دارد. معمولا در ابتدا، علائم واضحی مانند تشنج، کوری ناگهانی، ناتوانی در راه رفتن یا تلو تلو خوردن (آتاکسی)، یا حتی فلج جزئی یا کامل صورت یا اندام ها وجود دارد. علایمی مانند انقباض عضلانی یا لرزش ممکن است کمتر به چشم بیاید. توجه داشته باشید که اگر گربه شما گیج بنظر می‌ رسد، حرکات چشم غیرطبیعی سریع دارد (نیستاگموس) ، سرش کج می‌شود، یا شروع به راه رفتن به صورت دایره‌ای می‌کند، می‌تواند نشانه ای از یک بیماری گربه ی جدی باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، با دامپزشک خود تماس بگیرید تا وقت معاینه فوری تعیین کند.

تشخیص اختلالات عصبی در گربه ها

یک ارزیابی کامل عصبی باید در مطب دامپزشک انجام شود. ابتدا، دامپزشک شما در مورد سابقه پزشکی گربه شما می پرسد. سپس یک معاینه فیزیکی جامع انجام خواهد داد که شامل برسی رفلکس‌ های گربه، بازرسی چشم‌ های او و ارزیابی میزان دردش است.

دامپزشک شما ممکن است بر اساس نتیجه معاینه فیزیکی، تشخیص های اضافی مانند کار آزمایشگاهی را توصیه کند. شمارش کامل خون، آزمایش شیمیایی خون و آزمایش ادرار ممکن است تجویز شود. دامپزشک شما ممکن است بخواهد میزان فشار خون را نیز بررسی کند.

رادیوگرافی ( اشعه ایکس ) از اندام ها و ستون فقرات می تواند مسائل واضحی مانند ضربه به ستون فقرات یا تومورهای بزرگ در بدن را نشان دهد. با این حال، اگر دامپزشک شما نتواند علت دقیق علائم را تعیین کند، ممکن است به یک متخصص مغز و اعصاب دامپزشکی ارجاع شوید که یافته ها را بررسی کرده و احتمالا تصویربرداری پیچیده تری مانند MRI یا سی تی اسکن را برای بررسی تومورها، التهاب، توصیه کند.

چگونه از اختلالات عصبی پیشگیری کنیم ؟

بسیاری از اختلالات عصبی قابل پیشگیری نیستند، اما حفظ یک سبک زندگی سالم، هر گربه را در بهترین حالت نگه می دارد. طبق توصیه دامپزشک در طول بزرگسالی تا پیری بهتر است به گربه خود غذای با کیفیت بدهید. همچنین همیشه به آن ها فضای کافی برای غلت زدن، بازی و ورزش بدهید و همیشه به گربه خود عشق و توجه داشته باشید. با رعایت این موارد تا حد زیادی از ابتلای گربه تان به بیماری های مختلف جلوگیری میکنید.

امیدوارم مقاله لیست بیماری های رایج در گربه + راه درمان آن بهتون اطلاعات مفید و کاملی رو درباره مریضی ها و مشکلات این کوچولو های دوست داشتنی داده باشه و کمک تون بکنه. تیم تام و جری در کنار دامپزشکان مجرب همیشه اینجاست تا به سوالاتت پاسخ بده و توی شرایط سخت کنارت باشه. هر سوالی داری ازمون بپرس و بهمون بگو تا حالا شده خدای نکرده گربه ات دچار مشکل یا بیماری ای بشه؟ چه نکته ای رو خودت کشف کردی که ممکنه بدردمون بخوره؟

مرسی که ما رو می خونی و تجربیاتت رو در اختیارمون می ذاری:*

رایج‌ترین بیماری‌های گربه بالغ کدامند؟

دیابت، بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری، بیماری‌های دهان و دندان، پرکاری تیروئید، مشکلات قلبی از شایع‌ترین بیماری‌ها در گربه‌های بالغ هستند.

علائمی مانند تشنج، کوری ناگهانی، ناتوانی در راه رفتن یا تلو تلو خوردن، فلج صورت یا اندام‌ها، گیجی، حرکات چشم غیرطبیعی و راه رفتن دایره‌ای از نشانه‌های مهم مشکلات عصبی در گربه‌هاست.

تنگی نفس، تنفس با دهان باز، لثه‌های آبی یا بنفش و پنهان شدن

author-avatar

درباره نویسنده تام و جری: اسما افخمی

اسما هستم روانشناس انسان ها و رفتارشناس سگ و گربه ها ! از روزی که وارد تیم پت شاپ تام وجری شدم باخودم عهد کردم با علمم سطح فرهنگ نگهداری و تربیت حیوانات خانگی در ایران رو هر روز بهتر از قبل کنم. این روزها با نوشتن مقالات کاربردی و انجام مشاوره به مامان باباهای پت کمک میکنم زندگی شاد و بی دردسری رو با حیوون خونگی شون داشته باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *